Omgeving Lido di Spina.

Dit jaar zijn we weer met de auto vertrokken vanuit Landgraaf naar Italië omdat ons de reis die we vorig jaar naar Toscane en Venetië hadden gedaan ons heel goed bevallen was.
We hebben weer de gangbare route door Duitsland genomen.
Vertrokken met zon en dat bleef ook zo totdat we de Gottharttunnel uitkwamen. het regende!!

route italie

Van Landgraaf naar Marzio

We hebben gekozen voor een vakantie van 2 weken.

Één week in Lido di Spina aan de Adriatische kust. ( Suncamp.)
Éen week in Sirmione aan het Lago di Garda.( Vacansoleil.)
We hebben op beide plaatsen een compleet ingerichte tent gehuurd, die in het laagseizoen voor een heel gunstige prijs te boeken is.

Marzio

Na een rit van 827 Km komen we aan in het kleine bergdorp Marzio in Noord Italië waar we zullen overnachten.
Het door een familie beheerde Hotel Vittoria ligt op 30 minuten rijden van de Zwitserse stad Lugano.
Het is een knus klein hotelletje dat je bereikt door een paar kilometer te slalommen door de bergen. Het lijkt wel of de tijd er heeft stilgestaan.

hotel in marzio italie

Marzio Noord Italie

We worden hartelijk ontvangen en kijken naar buiten waar de regen op de terrastafels klettert. Eigenlijk alles behalve gezellig maar het maakt toch niet zo veel uit omdat we doodmoe zijn. Wel maken we nog gebruik van de keuken en we tafelen, gadegeslagen door enkele dorpsbewoners om daarna ons bed in te duiken.

S'morgens krijgen we na het ontbijt nog een lekker flesje rode huiswijn mee en om 8 uur vertrekken we naar Lido di spina. (386 Km ).

route como-comacchio

Van Marzio naar Lido di spinga

Wij dachten dat wel ff te rijden maar we hebben wel 2 uur file gereden omdat het weekend was en er heel veel Italiaantjes richting strand reden.
Uiteindelijk om 16.00 uur op onze Camping Spina Camping Village, Lido di Spina aangekomen.( eerst hebben we de VIVO nog even bezocht om onze ijskast te vullen). Om 18.00 uur was onze tent in orde en zijn we in het restaurant 2 gigantische pizza's gaan halen die we lekker voor onze tent op peuzelden.

Camping Spina Camping
Village geboekt bij SUNCAMP. Meer info over deze Camping

camping italie

Zelfs op onze camping heeft de via een naam

MOSQUITO ATTACCO

muggen

Eerst ff inchecken natuurlijk en de boel verkennen. We worden verwelkomt door een Nederlands echtpaar die daar het hele seizoen werken en daardoor ook lekker vakantie kunnen vieren.
Binnen de kortste tijd zit Ria van top tot teen onder de muggenbulten. Eerst dachten we nog dat het wel mee zou vallen maar toen we tegen 9 uur een auto langs onze tent hoorden rijden met daarop een grote spuitinstallatie die verdelging middel over de camping spoot wisten we genoeg.
Over lido: Lido di Spina is qua ligging een ideale vakantieplaats. Gelegen 30 km ten noorden van Ravenna, 55 km van Ferrara en 100 km ten zuiden van Venetië en is daarmee een goed centraal startpunt voor excursies naar deze bekende en prachtige steden.
Ook heeft Lido di Spina een prachtig breed strand voor de echte strandliefhebber.
Bij de camping , Links en rechts van de weg zijn diverse observatieplekken Hier heb je een geweldig uitzicht op de vogelnesten en in de ochtend zitten hier flamingo's. Maar je moet dan wel even vroeg de veren uit.

flamingos italie

Ravenna.

Vanmorgen zijn we naar Ravenna gereden een leuke stad ten zuiden van Lido. Het is zondag en je kunt er dan gratis parkeren. We slenteren over de antiekmarkt en we bezoeken de Graftombe van Dantes. Dante stierf in 1321 als balling in Ravenna, waar hij begraven ligt. Lange tijd bestond er twist tussen Florence en Ravenna om zijn lijk, maar Dante blijft voorlopig in Ravenna.
In Florence is nog altijd een lege graftombe van hem te bezichtigen in de Santa Croce.
Een nadeel in deze stad is de enorme hoeveelheid graffiti op de muren en in de galerieën.
Een kopje cappuccino is ook hier weer een euro en het is goed toeven op de terrassen. De temperatuur gaat weer stijgen naar 33/34 graden en we genieten op de terugweg van onze airco in de auto.
Na een broodje bij de tent lopen we richting strand waar een lekker windje waait en we genieten op het terras van een Latte Macchiato.

Fotos Ravenna

San Marino

sanmarino postzegel sanmarinokaart

Vandaag naar San Marino geweest.
Dit kleine staatje in Italië is echt prachtigen is 61,2 vierkante meter groot, het heeft heen heuvelachtig landschap wanneer je aan komt rijden zie je de top van de berg Titano (756 meter hoog.) er staan ​​de drie torens en vestingwerken.
San Marino is de oudste republiek ter wereld. Nadat we onze auto geparkeerd hadden hebben we na enige aarzeling ( Ria heeft het niet zo op liften) de kabelbaan genomen. Eenmaal boven heb je een gigantisch mooi uitzicht over San-marino en het omringend landschap.

Het stadje zelf is een aaneenschakeling van leuke winkeltjes, terrasjes, eettentjes en prachtige gebouwen. Alles is heel verzorgd en netjes. Je ziet er geen papiertje op straat liggen.

Wij vonden het zelfs zo leuk dat we nadat we weer naar beneden waren gegaan met de kabelbaan ( we hadden maar voor 2 uur parkeergeld betaald) de auto namen en naar boven gereden zijn om er nog een paar uur rond te dwalen.

Fotos San Marino.

sanmarino_kabelbaan sanmarino
San Marino Kabelbaan San Marino steegje

Cescenatico

Op de terugweg naar Lido di Spina zijn we nog gestopt in Cescenatico dat we op de heenweg in een flits langs de autoweg zagen liggen.
Cesenatico, bekend als oude vissershaven aan zee, is een unieke bestemming. Het stadse leven speelt zich af langs de haven, waar je vissersbootjes ziet liggen en in de karakteristieke restaurantjes kunt genieten van de beroemde visgerechten. Alleen zijn deze allemaal peperduur. De haven is ontworpen door Leonardo da Vinci. Als je de lange kade helemaal af loopt en via een bruggetje de andere kant ook afwandelt kun je als je weer terug wilt het veerpontje nemen. Lachen want het duurt 2 minuten en kost 40 eurocent. In Spina hebben we heerlijk op een terrasje tegen normale prijzen gegeten en genoten van al die Italianen die zo kostelijk zitten te eten met complete families en niet te vergeten die verhalen die ze ( vooral met hun handen) vertellen.

muurschildering cesenatico ferryman_cesenatico
Cesenatico muurschildering Cesenatico Ferryman

Fotos Cescenattico

Naar de kids.

Angelique,Dennis en kleinzoon Beau zitten een paar kilometer van ons vandaan in Salionze in : Altomincio Family park . Zij hebben daar een huisje voor 2 weken gehuurd.
We gaan ze vandaag bezoeken.
De hele middag lekker in het grote zwembad geweest en genoten van Beau die helemaal watergek is. We hebben lekker gegeten in het restaurant en gewandeld.
Toen we rond 24.00 uur bij onze camping aan kwamen hoorden we een flinke klap en we zaten muurvast in een groot gat dat men had gemaakt om er bomen in te gaan planten. In het donker kon je dit niet goed zien omdat er ook geen markering was aangegeven. Dus gewoon een paar gaten in de grond klaar.

augo in gat aygo pech aygo bloemenbak

Het was pikke donker en geen mens te zien, maar binnen een paar minuten stonden er de nodige Italiaantjes die er alles aan deden om ons te helpen. Een dikke Alfa Romeo heeft ons er voorzichtig uitgehaald. Gelukkig hadden we totaal geen schade.
Dit in tegenstelling tot een man die ik s'morgens sprak, hem was het zelfde gebeurd maar wel met enkele honderden euros aan schade. Hij had aangifte gedaan bij de polizia.
Toen we later die week vertrokken hoorden we dat er in totaal 5 mensen in een van die bakken gereden was. En men had toen maar grote oranje buizen er ingeplaatst. Nou die vielen wel op....

Comacchio (Comacchio piccola venezia)

Niet ver van onze camping ligt het prachtige plaatsje Comacchio is een eeuwenoud dromerige lagunestadje.
Men kan zich met kleine punterbootjes door de kanalen laten varen als in een klein 'Venetië', alleen de gondels zijn hier lokale, bontgekleurde bootjes.
Het is erg leuk en dit stadje doet erg aan Venetië denken, met zijn bruggen, grachten en gekleurde huisjes. Het is echter veel minder toeristisch. het belangrijkste bouwwerk van het plaatsje de karakteristieke Trepponti een uit drie bruggen bestaande constructie, die je het centrum binnen voert.

Trepponti comacchio
Trepponti Comacchio

Fotos Comacchio

Het is echt een gezellig plaatsje , niet druk en het is echt nog in handen van de plaatselijke bevolking. Je proeft de sfeer van het alledaagse Italiaanse leven. Lekker ijsje op de hand, heerlijk eten op een van de leuke terrasjes en slenteren door de steegjes. We wandelen nog even een patronaat van Don Bosco binnen waar men een heerlijke achtertuin heeft en er binnen een ontmoetingsplaats voor de "oudere jongeren" is. Compleet met een mini bioscoop maar i.p.v. het witte doek heeft men er een TV staan.

bioscoop italie donbosco Comacchio
Bioscoop in Comacchio De oudere Jongeren

kids op bezoek

Angelique, Beau en Dennis zijn nog een middag bij ons op bezoek geweest en we hebben samen lekker gegeten in ons campingrestaurant. Onze beau heeft lekker met de spagetti gespeeld.

beau de bouwer

Wij hebben de 1e week er op zitten aan gaan nu naar Sirmione aan het Gardameer een ritje van 268 km.

Geniet optimaal van Venetië met een eigen appartement Geniet optimaal van Venetië met een eigen appartement, kijk hier voor een accomodatie dicht bij het San Marcoplein.

Ga hier naar het vervolg