Macedonie/Albanie 2013

Een weekje Macedonie met Corendon.

Van 29 September tot 6 Oktober zijn wij met een aanbieding van Corendon een weekje naar Macedonie geweest. Voor 199 euro ga je met deze Maatschappij lekker een weekje er tussenuit.
Het is al de 2de keer dat we met Corendon op reis gaan en we moeten zeggen dat alles tot in de puntjes geregeld is.

Het is maar dik 2 uurtjes vliegen vanaf schiphol en naar de plaats van bestemming ( Struga) is het een half uurtje in de bus en een kleine
wandeling van 7 minuten tot aan je hotel omdat de bus niet tot aan de voordeur kan komen.

6 Oktober zijn we om 7.30 uur in de ochtend aangekomen in macedonie. We zijn vrij snel door de douane gegaan en het koffer van de bagageband nemen ging ook snel.
Meteen daarna in bus nr 4 gestapt en binnen een half uurtje stonden we voor hotel Drim. Vandaaruit was het nog 7 minuutjes lopen naar ons hotel : Beograd.

Hotel Beograd Struga

Hier kregen we eerst een knutselige welkomsbijeenkomst die we naar 4 minuten al verlaten hebben.
Kamer ingechecht en wij kregen room 102. Grote kamer en alles netjes in orde en hardstikke schoon.

Wij hadden ook nieuwe Tv's de dozen lagen nog op de binnenplaats

We hebben meteen maar ff een wandeling gemaakt in de buurt van het hotel en aan de rivier de drim gingen we ff een broodje kaas eten, dat bleek dus een groot rond brood te zijn uit de oven overgoten met kaas. Dus bijna een pizza.
Was wel lekker en het kost geen fluit. Nog lekker naar het meer gelopen en daar kwamen we Alex tegen een plaatselijke gids waar we al van gehoord hadden en we hebben bij hem een tripje voor donderdag geboekt naar Albanie.
Struga is geen mooie stad het is een beetje rommelig en er staat ook geen een gebouw dat af is. Alles heeft een lik verf nodig, maar men heeft hier gewoon geen geld voor en er is een hoge werkeloosheid.
Toeristisch gezien staat alles echt in de kinderschoenen, weinig engels sprekend, weinig informatie voor toeristen maar dat is wel beter dan vakantie oorden waar overal staat: friet van piet, de DE koffie staat voor u klaar ens enz.
Dus het is een beetje behelpen maar dat maakt het ook leuk.
Tijdens het wandelen kwamen we langs de weg nog een vrouw tegen die in een grote ketel stond te roeren en daar een paprikabonensoep aant maken was. Op een houtvuur waardoor de hele omgeving onder de rook hing. Haar man sneed op de motorkap nog even een stuk brood voor ons af en zo kregen we dus een hapje te eten van de vers gebrouwen lekkernij.

Lekker hapje maken

Daarna ff gaan rusten (we hadden de hele nacht niet geslapen)
S'avonds lekker gegeten in zo'n typisch restaurant waar bijna allemaal nederlanders komen omdat het aanbevolen werd door Corendon en er 10% korting te halen viel.
Leuke mensen ontmoet en gezellig mee gebabbelt.

Vanmorgen werden we geconfronteerd met problemen waarbij de "crisis in nederland" niets bij is.
Onze docheslang lekte, ons nachtkastlampje deed het niet en onze kluis ging niet open.
Doorgegeven aan de receptie en men resette onze kluis even en de rest werd ook meteen gerepareerd.
Heerlijk ontbijtje genomen op het terras in het zonnetje.

Breakfast met uitzicht op de rivier "de Drim".

Ontbijt was heel goed en gevariƫrd. Dit hadden we niet verwacht omdat op internet vaak te lezen was dat het karig en eentonig was. Zo zie je maar wat voor zeikers er bestaan.
We hebben een taxi genomen naar Ohrid. 19 km van struga vandaan.
Ohrid is in tegenstelling tot Struga een mooie stad. Veel historische bezienswaardigheden en leuke straatjes. We hebben een van de mooiste kerkjes bezocht die we ooit gezien hebben vol met prachtige frescos.

Helaas mocht er in het kerkje niet gefotografeerd worden.

Maarja het begon eerst een beetje en daarna beetje veel te regenen. We kwamen het stel van gisteren nog tegen en hebben daarmee koffie gedronken. Daarna een heerlijke salade gegeten en de taxi terug naar Struga genomen. Ff schuilen op onze kamer en opdrogen.
Vanavond een tafeltje gereserveerd bij Attika om te smullen.....

We hebben afgesproken met Nico en Janny die we gisteravond hebben leren kennen tijdens een etentje. Leuk stel uit Dordrecht. Nico werkt met zijn eigen schip en werkt momenteel in Polen.
Zij hebben een schitterend huis gerenoveerd in het Harzgebergte. Prachtig huis compleet met een toren.

Haus mit dem turm, Midden in de Harz, op korte afstand van prachtige stadjes als Wernigerode, Blankenburg en Quedlingburg, ligt dit statige oude herenhuis dat de Nico en Janny de laatste jaren stukje bij beetje in haar oude glorie hebben hersteld. Dit prachthuis kun je boeken voor een Vakantie in het Harzgebergte

Interesse? Hier meer informatie

We hebben weer heerlijk gegeten en een gezelligge avond gehad met veel lachen.
Het was zo leuk dat we afgesproken hebben om morgen weer samen te gaan eten.

Vanmorgen wakker en het regende pijpestelen dus het ontbijt zullen we noodgedwongen binnen moeten doen.
Het is toch weer opgeklaard en we hebben de hele dag gewandeld in vooral de achteraf straatjes. En toen kwam de zon tevoorschijn en was het zelfs hardstikke heet. Heerlijk terassjes gepakt aan het meer. Het stikt hier in de omgeving van de kerkhoven en autosloopbedrijven. Op een van de kerkhoven was een graf van een jonge die afgebeeld was op de steen samen met zijn laptop. Hij was student informatica.

Begraafplaats Struga

S'avonds met Nico en Janny gaan eten in een typisch Macedonian restaurant. Zij waren uitgenodigd door een jongen die hun en ons wel eens even wegwijs zou maken in de macedonische keuken. Het was een kletsmajoor die op een gegeven moment alleen maar storend werkte aan tafel. Na een paar biertjes bleek hij bij een speciale eenheid in het leger te hebben gezeten, 4 boeken te hebben geschreven en nog meer gezwam.
Wij kregen wel nog een gouden tip hoe je een echt Macedonische moet grillen, het gaat als volgt:
Een gril, houtskool, aansteken, vlees op het rooster en grillen maar.... Dus als je van de zomer eens echt Macedonisch wilt grillen!!

Maar het eten was super.een grilplate die buiten werd klaargemaakt met allerlei vleessoorten waaronder Cevapcici - Staafjes van gekruid gehakt die ik nog kende uit de tijd dat ik door het voormalige Yoegoslavie reisde. Daarna nog ff een cappochino gedronken tegenover ons hotel , niet alleen voor de koffie maar ook om op te warmen want het is steenkoud.

Woensdag, vandaag om 9.30 uur verzamelen bij de gele bal aan de oever van de Drim. Dat is het vertrekpunt voor onze toer naar Albanie.
We gaan met 1 bus en 1 auto.
Net over de grens maken we even een stop om een blik op bunkers te werpen die daar massaal aan de grens liggen om Albanie te beschermen tegen indringers.

Aan de grens van die echte norse douanebeambten en politieagenten die echt "de baas" zijn.
Het is standaard dat je in je paspoort een paar briefjes met Denars legt

Het is een mooi landschap waar we doorheen rijden en je ziet geen auto op de weg. Langs de weg staan en zitten mensen die je een bos uien, een vis , of een aardappel willen verkopen. Slecht en vies gekleed en armoedig.
We drinken langs de weg even een bakje koffie en rijden dan naar het dorpje LIN.
Ook hier is armoe troef. Verschrikkelijke huisjes met lekke daken , hier en daar loopt een kip, ezel ,hond of kat. De mensen zijn heel aardig maar ook heel vies gekleed. Op een hoekje liggen stapels 2de hands kleding en mannen en vrouwen onderhandelen over de prijs.

Hierna hebben we een stad bezocht die ook onleefbaar uitzag. Veel mannen die langs de weg lopen om een dagje werk te zoeken.
Overal langs de weg glazen bakken met forel er in. Hier mag men in het meer op forel vissen en aan de andere kant in macedoniƫ is het verboden.
Een hele rij mannen met op hun fiets kettingzagen om werk te vinden als houtzager.
Wat een verschrikkelijke stad, rotzooi, vieze gebouwen en mensen die je maar aanstaren. Hier wil je nog niet begraven worden...
Hierna doorgereden terug naar Macedonia waar we gegeten hebben bij het klooster van st Naum. Mooi klooster in een prachtige omgeving.

Terug naar ons hotel.
Wij hadden deze dag bij Alex geboekt die bij de hollanders wel heel bekend is en waar bijna iedereen boekt. Alex is een gezellige kerel die tegen een redelijk tarief allerlei excursies organiseerd. Maar het is ook een slim zakenmannetje die 7 x per week een tour doet. 20 personen per dag die gemiddeld 35 euro per tour betalen en zo makkelijk 700 euris per dag doet terwijl een gemiddeld maandloon in Macedonie 300 euro is.
Zijn tours zijn wel leuk maar het zou wel zo goed zijn om de plaatselijke arme bevolking b.v in Albanie mee te laten genieten van zijn succes.
Hij loopt tenslotte elke week door het dorpje LIN waar niemand een cent te makken heeft. Laat de mensen dan daar een kopje koffie aan de toerristen verkopen i.p.v koffie uit het eigen busje in een plastic bekertje aan te bieden. De mensen zien elke week mensen aapjes kijken in hun dorp en blijven met lege handen achter.
Er zijn trouwens meer aanbieders van excursies in Struga die ook goede prijzen hebben en ook Nederlands spreken. ( Ali en Atila, Dusko en George)

S`avonds weer lekker gegeten in restaurantje waar veel Nederlanders eten, maar die waren er vanavond niet i.v.m een folkloristische avond in ons hotel waar wij geen zin in hadden. ( Nederlanders !!! je krijgt hier n.l 10% korting als je van Corendon bent)
Het stikt hier trouwens van de Nederlanders er zijn bijna geen andere Nationaliteiten te bekennen. Als je door de stad loopt hoor je alleen maar Hallo . goede morgen, tot ziens enz. Het is 10 graden en we zoeken ons dekbed op.
Op de gang kwamen we nog iemand tegen die net uit de zaal kwam waar de folkl. avond bezig was op onze vraag hoe het beviel zei hij dat hij er moe en depressief van werd. Dit werd de dag erna door Nico en Janny bevestigd.

Donderdag
Vandaag met de taxi naar Ohrid gereden , Ohrid ligt 19 km van Struga en een taxiritje kost 5 euro.
Ohrid is echt een leuk stadje met leuke winkelstraatjes en goed gerestaureerde gebouwen, huisen en kerkjes. Gezellige terasjes aan het meer en vanuit dehaven kun je boortripjes maken. We lopen over de dagelijks markt toen het steeds harder begon te regenen. We hebben een salade gegeten bij de fontein in de hoop dat het weer zou verbeteren. Niet dus. in de loop van de middag zijn we dan maar weer met de bus huiswaarts gekeerd.
Busticket is 1.20 euro voor 2 personen.
De dag erna zijn we terug gegaan en hebben hier kunnen genieten van het zonnetje en dan ziet het er heel anders uit.

In een parkje ( Dutch Park staat een monument van de Nederlandse schrijver Den Doolaard ( De bruiloft der zeven zigeuners). Het is heerlijk paraderen langs het meer van Ohrid en we gebieten van een heerlijke cappucino in het zonnetje. we bezoeken nog een mooi kerkje met frescos.

Zaterdag
Het is vandaag een heerlijk weertje en we besluiten lekker aan het zwembad van Hotel Drim te gaan zitten. Het is een zooitje bij dat zwembad en je wordt er gek van de zwerfhonden. Het zwembad is erg onderkomen maar we zitten tenslotte aleen maar in de zon. Zo zonde dat men zo'n hotel zo verwaarloosd. Architectonisch ziet het er goed uit maar met een paar emmers Latex aan de buitenkant zou het er veel beter uitzien.
Het binnezwembad staat vol met oude meubels en rotzooi en vanuit het zwembad kijk je tegen het grote raam van de zijpui waar je alleen maar stapels oude matrassen ziet. Zonde...
Van binnen is het wel netjes en volgens de gasten zijn de kamers ook netjes.
Vanavond zijn we naar restaurant Antikka gaan eten waar we een tafel hadden gereserveerd. Gelukkig maar want op een gegeven moment zat het hele restaurant propvol.
Er was een lange tafel gedekt voor ongeveer 30 personen uit Skopje. allemaal jonge mensen.

Er speelde een Macedonisch orkest met lekkere vrolijke muziek en toen kon het feest beginnen. Wat een sfeertje zeg.
er werd gedanst en gezongen of het leven er van afhing.

Het werd een typische Macedonische avond ,spontaan en niet georganiseerd. dit was een prima afsluiter van ons weekje vakantie in Macedonie.
Morgen moeten we er om 5 uur uit want om 8.30 uur gaat onze vlucht naar huis.