VIETNAM 2010

Scooters Scooters en nog eens Scooters...

31-01-2010 HUE !!!

Nadat we de laatste dag Hanoi besloten nog naar het oude gedeelte te gaan hebben we heerlijk gewandeld door kleine straatjes met de leukste kraampjes , maar ook weer langs allerlei eet en kledingswinkeltjes. Het is druk en blijft druk. Weer die scooters, ook in de taxi blijft het millimeterwerk, rakelings langs elkaar. Opvallend is dat er heel veel nieuwe autos rijden wie geld heeft heeft een nieuwe auto en de gewone man een scooter. De rest is blij met een fiets.
Op de terugweg konden we blij zijn dat we op tijd vertrokken naar ons Guesthouse omdat we in een taxi zaten waar de teller wel erg hoog opliep en de chauffeur rondjes bleef rijden. We zaten plots in een buurt waar we nog nooit geweest waren. Hebben meteen woedend gezegd : stop, stop here !!!! En ik hebben hem uitgescholden dat hij de boel besodemieterde. Hij wilde zijn geld en heb hem minder dan de helft in zijn handen gedrukt, hij wilde het totale bedrag, maar toen ik met de politie dreigde trok hij terug en stapte in zijn auto. Wij keken hem nog woedend na maar hij durfde ons niet meer aan te kijken.
Andere taxi genomen en dat ging goed.
Na afscheid te hebben genomen van Cees en zijn familie zijn we naar het treinstation gereden van Hanoi en onze trein stond al klaar.

Het huis van Cees
Klaar voor de volgende etappe

We deelden ons compartiment met een Vietnamese vrouw en een Argentijn die net uit het ziekenhuis was ontslagen met een voedselvergiftiging. Hij had ook een boottrip gemaakt op Halong Bay en daar bleek het eten niet in orde te zijn geweest.Hij leek op een combinatie van Jaques Coustou en Louis de Funet en hij zag er zo slecht uit dat we dachten dat hij de nacht niet zou halen. Ondanks dat het rond de 35 graden was begon hij trui over trui aan te trekken en kroop onder een deken.
Gelukkig bewoog hij morgens nog.

De communicatie met de Vietnamese ging alleen maar via lachen en handgebaren. Ze was echt aardig. Ze probeerde zelfs geen vies gezicht te trekken toen ze een paar dropjes die we haar gaven in haar mond had. Later kregen wij van haar een soort koek die naar een uitgedroogde spons smaakte en daar hebben we dan ook maar met een smile op ons gezicht op zitten kauwen tot we hem stiekem konden wegmoffelen.
De Argentijn heeft alleen maar liggen pitten met zijn 3 truien over elkaar heen.

Na een nacht van draaien en draaien was het toch weer snel 6 uur en 2 uurtjes later zaten we op het station van Hue. 3 minuten voor tijd hoorden we dat we in Hue zouden aankomen dus we konden net op tijd nog de Argentijn uit zijn Coma halen want anders had hij doorgeslapen tot in SAIGON.

HUE.

Koffie drinken en een ventje tegengekomen ( Mister LING) waar we meteen een Hotelletje geboekt hebben in Hoi An voor 20 dollar , een dagtour ( een hele dag met hem rijden van de ene naar de andere bezienswaardigheid met een privé-taxi. Tevens hebben we de bustickets naar Hoi An geregeld.
Nu zitten we in een echt heerlijk hotel waar we de vuile was hebben afgegeven ( 20 cent per kilo) en na een Douche gaan we lekker Hue in.

Tran Ly Hotel in Hue

Wat een verademing deze plaats, minder verkeer, minder herrie , minder getoeter,minder scooters en iedereen heeel vriendelijk.
De prijzen liggen hier ook beduidend lager en de mensen spreken zelfs af en toe Engels.
Veel leuke winkeltjes en restaurantjes die je in Hanoi minder zag. Je merkt dat ze meer op toeristen zijn ingesteld.
We hebben een paar kilometer gelopen en een boottocht van een uur gemaakt met een drakenboot op de Parfum rivier (song Huaong). De rivier heeft zijn naam omdat er geneeskrachtige kruiden groeien op haar oevers.
Aan de overkant zijn we door een soort sloppenwijk gelopen waar de mensen onder golfplaten wonen op palen, De kinderen komen massaal op je af en in de huisjes zitten hele families knus bij elkaar. Het zijn echt hechte gemeenschappen en iedereen is bijzonder aardig alhoewel wij ons een beetje een pottenkijker voelden met onze camera om de nek , bleek dat gevoel toch niet te kloppen. Men benaderde ons heel enthousiast. Ria kreeg telkens een baby in de handen gedrukt ( ze voelden zeker dat ze Beau een beetje mist). Overal Varkens, kippen en ander gedierte.

Later over markten vol met enorme hoeveelheden groenten met de meest unieke fruitsoorten die we nog nooit gezien hadden.
S'avonds lekker eten : Pompoensoepje, vegetarische Vietnamese seafoodschotel, en gebakken banaan met chocolade saus , voor een bodem prijsje dus.
Lekker nog een wandeling langs de Parfumrivier gemaakt waar het gezellig is en de bruggen telkens door de verlichting van kleur veranderen.

02-02-2010
Vanmorgen na ons ontbijt werden we door onze taxi chauffeur Li , die we gisteren hadden leren kennen en een afspraak mee gemaakt hadden. Hij rijd ons rond de meest bijzondere dingen in HUE en omstreken.
Het was heel interessant en we bezochten o.a De Tuhiev Pagode met monniken een Boeddhistische tempel waar het heel rustig was en een spirituele rust hing.( buiten de vrouwen die buiten staan om je wierrook of andere dingen op een niet opdringbare manier willen verkopen)

De Tuhiev Pagode

Tuhiev

Monikken in de bomen

speels

Het graf van TUDUC , heerser die heel zijn familie uitmoordde omdat hij bang was dat zij op de troon kwamen in plaats van hemzelf. Hij had 100 vrouwen maar geen kinderen. prachtpark met tuien ( lycheebomen)
Graf van KHAI DINH , Prachtige graftombe in renaissance stijl omdat er veel invloed van de fransen was. Mooie beelden olifanten en krijgers. Veel ingelegde wandversieringen Protserig.
De bekendste Pagode van HUE: , THIEN MU PAGODE ook wel de pagode van de hemelse dame genoemd. In de tuinen veel kruiden , Bonzai en de Pauenkers. En een grote lachende Boedha.
Alle bovengenoemde bezienswaardigheden zijn erg MASSAAL,groot en uitgestrekt.

De Tuhiev Pagode

Tuhiev

Paard van KHAI DINH

zoek de verschillen

Verder langs de parfumrivier en door schitterende dorpjes gereden. Het is inmiddels over de 30 graden dus water water en nog eens water drinken.
In de dorpen staat de tijd echt stil en doet ons denken aan Cambodja.
We hebben het erg naar ons zin, het is minder toeristisch , de mensen erg behulpzaam, soms was communicatie erg moeilijk maar hoe zuidelijker je komt hoe beter hun Engels is.
Ton heeft nog zijn SIM kaart geblokkeerd via internet want er klopte iets niet helemaal.
We waren bang dat onze Telefoon gehackt was omdat we in de nacht 17 x het zelfde sms je van Familie kregen en andere berichten ook 4 tot 5 maal.

Vanavond hebben we eens goed kunnen communiceren met de bevolking en dat zonder problemen.
We zijn nl in een restaurant gaan eten dat gerund wordt door een doofstomme familie.
Gewoon aanwijzen op de kaart en de bestelling is oké.
Heerlijk gegeten ( groenten en garnalen zelf draaien in rijstvelletjes en lekker dippen in saté saus).
De zoon van de familie kwam ook nog ff langs om ons een paar mooie pentekeningen te verkopen. Hij had wel een beetje meer achterstand dan alleen maar niet kunnen spreken en horen. Het was net een kleine dikke Budda.
Tijdens het eten kwam nog een familielid langs om ons een groter formaat tekeningen te verkopen , toen we zeiden dat we aant eten waren bleef hij gewoon gezellig op ons bord kijken tot we klaar waren, gezellig toch.
Het verkeer scheurt langs en onder ons balkon door met een enorme herrie, maar daar hebben zij geen last van.