VIETNAM 2010

MUE NE en de rode ZANDDUINEN.....

12-02-2010 MUE NE en de rode ZANDDUINEN

dessert

Gisteravond hebben we aan het strand nog lekker Kreeften, Gamba's , St. Jacobs schelpen en Krabben gegeten.
Vrouwen lopen op het stand met grote ketels vol met vers gevangen Seafood.

Je maakt een afspraak wat je wilt eten en zij gaan het ter plaatse op een open vuurtje voor je klaar maken. Het was verrukkelijk.
Vanmorgen om 9 uur richting MUE NE.
De bus was weer eentje met ligstoelen maar dat viel dan weer mee voor een paar uur., maar het geeft toch het "Sardientje in blik"gevoel.
Onderweg ging de bus iets langzamer rijden omdat er een ongeval was gebeurd..
Op de grond lag een jong mens onder een deken, hij was aangereden door een Bus van de zelfde maatschappij waar wij mee reden.
Op de plek onder de deken waar zijn hoofd lag kwam heel veel bloed vandaan.
Hij heeft het niet overleefd.
Dan word je toch wel ff stil en ga je toch weer ff de boel relativeren.
Je vergeet dan dat ze je een paar minuten geleden nog bij een rustpauze onderweg wilden tillen bij het inkopen. Ze vroegen met een stalen gezicht 8,5 euro voor een pakje koekjes en een zak chips.
Aangekomen bij ons Ressort kregen we ons huisje toegewezen en dat ligt heel leuk aan zee..
Er is een heerlijke Pool en alles ziet er sfeervol uit. Al hoewel alles wel een likje verf kon gebruiken. Maar het gaat om het plaatje en dat is leuk.

We hebben meteen een wandeling gemaakt van ongeveer 6 km en dat in de volle zon.
We zijn naar Brothers gelopen om ons ticket te bevestigen voor Saigon.
Naar het zuiden reizen is geen probleem , maar we kwamen twee meisjes tegen die hier nu echt een week vastzitten omdat er geen vervoer is naar het noorden. Alle bussen zitten vol en zijn gereserveerd door de "locals".i.v.m. het TET Feest.
TET-FEEST: belangrijkste feest in Vietnam, Het is het einde van een maanjaar en het begin van een Nieuwjaar. Het kondigt ook de lente aan.
De prijzen tijdens het feest rijzen ook de pan uit. Gelukkig hadden we tegen een redelijke prijs gereserveerd. Maar hotelprijzen worden verdubbeld of zelfs verdrievoudigd..
De huur van een motor gaat om de 4 uur wel een dollar omhoog.. Zelfs bij ons eigen hotel was de motor op dag 2 met 3 dollar verhoogd. Gelukkig hebben we er eentje op straat bij een gezin gehuurd voor 12 dollar voor 2 dagen.
Den eerste nacht was niet leuk( de airco was stuk gegaan dus 28 graden in bed )
Tijdens ons ontbijt, dat door een paar meisjes werd geserveerd met een lang gezicht begon het Vietnamees/Engels gebrabbel weer. Ze snapten niet dat we heet water wilden voor onze eigen koffie te maken en dat pikzwarte goedje van hun niet wilden hebben.
Tijdens onze eerste hap in ons broodje kwam een vrouw met 3 levende kippen aangewandeld..
Bij de derde hap hoorden we allerlei geluiden van die beesten en bij de vierde hap was het stil.
Vanavond staat er kippensoep op het menu. Good morning Vietnam!!!!!
Meteen gevraagd voor een nieuwe kamer , dat komt in orde. Maar toen we later op onze kamer kwamen was het ijskoud. De airco was gefikst.
Motor gehaald en rijden maar. We werden wel ff door de verhuurder gewaarschuwd om na 17.00 uur niet meer de straat op te gaan want dan is iedereen dronken en is het te gevaarlijk.
Zullen we zeker niet doe omdat het al linke soep is als ze nuchter rijden.
Langs de boulevard rijden we langs het een nog mooier resort dan het ander. Overal Hotels met Spa resorts., Palmbomen en schitterende tuinen
Maar dan rijden we MUE NE uit en komen in een rotzooi terecht die we nog nooit hebben gezien, Troep, rottende marktafvalbergen vol met vliegen. Je werd er niet goed van. En stinken dat het deed. En iedereen loopt er maar doorheen. Echte achterstand wijken.
We rijden snel weg met de neus dicht en het verstand op nul.
Wat heeft MUE NE te bieden?
Het staat bekend om zijn Rode en Witte zandduinen en het is een paradijs voor kite-surfers., ze surfen hier met misschien wel honderd te gelijk.
En die surfers is echt een prachtig gezicht om te zien , ze komen uit alle delen van de wereld..
Ria heeft weer buiten al haar muggenbulten en insectenbeten een brandplek van de uitlaat van de motor aan de binnenzijde van haar been.
Vanmiddag lekker aan onze pool gelegen en lekker uitwaaien inde heerlijke wind die van zee komt.
Leuk restaurantje aan de overkant van ons resort waar we vriendelijk worden binnengeloodst door "BI"een klein manneke met zakeninstinct. Hij weet de mensen wel te paaien door zijn guitig snuitje en door zijn leuke lach.
Super eten en naar afloop gaat BI nog even met ons op de foto.
Later die avond zien we hem weer en dan is hij weer het "kind" dat met zijn vriendjes speelt.
We stoppen hem nog wat geld toe om dat het Nieuwjaarsfeest is.
Vanmorgen om 6.30 uur met de motor naar de Rode Duinen gereden. Leuk om te zien, zwaar om te lopen.
Maar op dit tijdstip is het gelukkig nog niet zo warm. We parkeerden de motor met de belofte om er straks wat te nuttigen maar dat zou niet lang duren want het stikte er van de vliegen.
Verder door gereden door een mooie natuur waar we ook hele mooie planten en vogels zagen.
Maar die zijn natuurlijk niet met je camera te vangen.
De temperatuur loopt weer op en begint op je rug te branden. We rijden over een super 3-baans weg met mooi aangelegde faciliteiten in de middle of nowhere 25 kilometer lang een prachtweg en geen mens te zien. En daar waar het nodig is ligt zelfs geen asfalt.
In PHAN THIET aangekomen worden we verwelkomt door heerlijke geuren die van de wierookstokjes komen die ter ere van Nieuwjaardag worden aangestoken op de kerkhoven.
Er liggen kerkhoven op de gekste plaatsen en het zijn vaak hele bouwwerken of tempels.
Soms krijgt iemand ook gewoon een laatste rustplaats op de plek waar hij werkte( rijstveld of akker).
Even verder maakt de heerlijke geur plaats voor een enorme stank die van de honderden viskotters komt. Bah
We kijken of we een leuk restaurant vinden om te ontbijten maar dat zie je zo 1 2 3 niet.
Dus terug naar Mue Ne.
We zitten met een knorrende maag op een terrasje van een hip cafeetje dat door een paar alternatieve slome vogels wordt gerund en het duurt ons dan ook te lang voor we geholpen werden.We gaan wel nog even naar het toilet en daar lag onder de wastafel een leuke verrassing. Eeen poes met jongen die onverstoorbaar bleef liggen.

Bij een volgend terras hebben we heerlijk ontbeten met als afsluiter een Pancake met banaan en chocoladesaus.