VIETNAM 2010

Tet feest.....

Na Thrang

Om18.00 uur krijgen we de"Night sleeper", naar Na Thrang .
De bus met slaapstoelen zal ons 500 km zuidelijker brengen. Via internet hebben we daar al een hotel geboekt vor 3 nachten dus men verwacht ons.
De samenstelling van de inhoud van het koffer van Ria verandert ook steeds. Een nieuw kledingstuk erbij , een oud kledingstuk voor de kamermeisjes.

De bus was lekker op tijd en voordat we instapten hebben we nog een tijdje met 2 mensen gesproken uit de voormalige DDR.
Zij reisden ook al een tijdje door Vietnam maar waren een beetje teleurgesteld dat de Vietnamese geen Duits spraken.
De DDR en Vietnam waren vroeger bondgenoten en tijdens de wederopbouw werd Vietnam financieel gesteund door de DDR.
Hij vertelde dat toen hij bij de DDR-Jugend was geweest en ze op school een maal per week in uniform krachtige liederen over Vietnam zongen om hun te steunen. En ook al die jaren moest hij 20 cent van zijn zakgeld geven voor de wederopbouw.
Hij was dan ook teleurgesteld dat niemand hier ooit van de DDR gehoord had.

Later in het Museum van Saigon zagen we uit die periode inderdaad de posters uit de DDR hangen.
Hopelijk hebben zij het Museum ook nog bezocht want dan zal hij het rendement van zijn jeugd investeringen hebben kunnen zien.

De busrit: Verschrikkelijk, we lagen in een soort Formule 1 kuipje dat gemaakt is voor Aziaten en dus te weinig ruimte voor ons heeft.
Op een gegeven moment wist je gewoon niet meer hoe je moest liggen. Volgens Ria was het een kinderledikantje en waren dus ook blij toen we heelhuids aangekomen waren in Na Trangh.

3 3
Nog optimistisch bij het vertrek
Sceptisch na een uurtje reizen

Hebben een prima hotelletje vlak bij het strand waar we vanmiddag i.v.m. de hitte naar toe gevlucht zijn en onder een parasol hebben bijgeslapen van de afgelopen nacht.

06-02-2010 NA THRANG VOLOP IN VOORBEREIDING NIEUWJAARSFEEST
Lekker gaan eten en meteen in Sinh Cafe een boottocht besproken voor morgen. Hele wandeling in de brandende zon Eigenlijk na de vermoeiende busreis zijn we vroeg het bed ingekropen , We waren een beetje op. De reiskilometers beginnen te tellen dus we gaan het ff wat kalmer aan doen.

07-02-2010
Vanochtend zijn we om 8.30 uur bij ons HOTEL KIM HIAN ( we zitten op de 7e verdieping en kijken uit over de zee) opgehaald en zijn naar de haven van Na Trang gereden waar we met de boot een paar eilanden gaan doen. Het is een gezellige groep aan boord met Aussies en een paar heel grappige Chinezen waar je je rot mee lacht.

chinees
De grappigste Chinees in Vietnam

Eiland nr 1 was een lachertje, het was een soort Efteling maar dan met vissen, er lag een betonnen piratenschip waar allerlei aquaria waren onder gebracht. De helft zonder vis maar wel met op de voorruit een onderwaardeertafereel geplakt.
Wel een groot bassin met schilpadden en reuze zwarte vissen die je mocht voeren met gedroogde soortgenoten.
Op het tweede eiland gaan we snorkelen en genieten we van de koraalriffen maar er is weinig vis te zien. Hier kon je ook parasailen en jetskiën.
Terug aan boord kregen we een stukje educatie over de zee over de zee egel waarna we later voor 50 eurocent een heerlijk soepje konden bestellen van die bewuste egel.
Na de soep begon de lunch waar ze alles vandaan haalden blijft een wonder maar binnen een paar minuten stond een enorme tafel vol met de heerlijkste gerechten. We hebben heerlijk gegeten van de enorme hoeveelheden "seafood en salades".

LEKKER ETEN 3
Lekker lekker
The crew

Na het eten begon het muziekfestijn van de bemanning , ze haalden allerlei potten en pannen te voorschijn en met gitaar begonnen ze allerlei liedjes te spelen en iedereen zong zijn liedje in zijn eigen taal. Het lijkt een beetje nepperig maar was toch wel leuk, en vooral de Chinezen stonden boven op de tafels mee te zingen.
Daarna weer de tafels vol met allerlei soorten fruit uit dit land.
Op het derde eiland weer heerlijk relaxen in lekkere hangstoelen op een Bounty eiland.
Heel fijne sfeer en fladderende vlinders in allerlei kleuren.
Langzaam teruggevaren naar de haven. Dit tripje koste ons 5 euro en het is ongelooflijk wat we daarvoor hebben gekregen.

08-02-2010

Scooter gehuurd en ons maar weer in de verkeerschaos begeven.
Achteraf valt het best wel mee, je moet gewoon met de stroom mee rijden en zelf inschatten of de ander je voorrang geeft of niet, en of je zelf doorramt of afremt.
Meestal gaat dat goed. Een groot voordeel is dat er niet harder dan 45 km gereden wordt en het grote nadeel is dat ze denken die ‘Witten", stoppen wel.
De straten zijn verlicht alsof het bij ons Kersfeest is, maar dan nog eens 10 x erger en elke dag komen er weer lampjes bij.

Overal licht,lampen en bloemversieringen voor het Tet feest, 14 Februari is hier Nieuwjaar en dat willen ze weten ook.
Nu al zijn er avonds optredens van diverse groepen en artiesten en ook privé auto's met muziek en versieringen rijden door de straten.
We zijn vanmorgen richting zuiden gereden en stonden te kijken van de armoedige huisjes en de enorme rotzooi in schril contrast met de dikke hotels die we net gepasseerd waren.
Wat een troep dreef er tussen de paalwoningen aan de rand van de stad. Je moet er niet aan denken wat voor ziektes daar kunnen uitbreken. Echt schrijnend.
Dan maar weer de andere kant op op zoek naar de Grote witte Boeddha die we pas nadat we enkele kleine straatjes doorkruist hadden zagen liggen in de hoogte.

Het is een metershoge in de lotushouding zittende Boeddha die we bereikten nadat we 152 treden ( voelt als 1520 trede met deze hitte) genomen hadden.
Prachtig uitzicht en bij afdalen was er ook nog een liggend Boeddha van 18 meter lang.
Pracht omgeving , serene rust en veel bedelaars en verkoopstertjes van kaarten , wierook en waaiers "For good Luck".
Overal kun je je scooter bewaakt parkeren voor ongeveer 5 eurocent , en dan is hij ook echt bewaakt door geüniformeerd personeel.
De rest van de dag naar het strand waar we lekker in de Zuidelijke Chinese zee hebben gezwommen.
S,avonds een lekker restaurantje gevonden waar Ria "hotpot"heeft gegeten.
Alle verse groenten , vis en andere ingrediënten worden op tafel geserveerd.
Ook staat er een pan op tafel met kokende bouillon en volgens een bepaald ritueel met intervallen van een paar minuten wordt er telkens door het personeel iets in het pannetje gedaan .
Het was een feestmaal en Ton had een schotel vol met grote garnalen in een overheerlijke knoflooksaus.
Nadeel van het restaurant was dat er een paar Russen zaten die (en dat wordt natuurlijk veel verteld) echt beesten zijn., Ze zijn grof, vet, ongemanierd, lelijk en ze hangen aan tafel i.p.v. zitten. Een grote vis is in 2 happen verdwenen., echt varkens.!!
Na het eten lekker aan het strand café gezeten en van het avondbriesje genoten.

09-02-2010
Na ons ontbijtje in ons Hotel, dat constant vol is , zeker door de goede prijs/kwaliteit ( 10 dollar per nacht per kamer). Het staat op nr1 bij de online bookers.. Zijn we naar het Ecologisch zeeaquarium gegaan dat heel interessant was. Heel mooie aquaria met prachtvissen en toppie verzorgd. Er was ook een grote geprepareerde walvis die pas in 2005 was aangespoeld. Een hele grote ruimte met vissen en andere zeedieren op sterk water.
Velen zijn reeds uitgestorven. Het is ook een groot onderzoekcentrum voor het milieu.
Verder hebben we nog mooie villas die op een bergtop lagen met een prachtuitzicht over zee.
De villas van BAO DAI , Gebouwd in de jaren 20 volgens de mythe zou de keizer hier gewoond hebben. Daarna een hapje gaan eten in de Beach club Louisiana aan het strand.
Vlak naast ons Hotel lag een kapsalon waar Ton zich heeft laten scheren en Ria haar haar heeft laten knippen.
Het scheren gebeurd hier gewoon met een Gillettemesje dat in 2en wordt gebroken en het meisje neemt de ene helft gewoon tussenhaar vingers en begint je zo te scheren.
Er blijft werkelijk geen haartje zitten zo secuur. Daarna standaard de heerlijke hoofdmassage.
Ria,s haar werd eerst uitgebreid gewassen en daarna kreeg ze een gezichtsmassage-behandeling die heel intensief was en wel een half uur duurde. Daarna werd ze netjes geknipt.
Kosten: samen 5 euro.
S’avonds wegens groot succes weer gaan eten in het zelfde restaurant als gisteren , daar kregen we te horen dat het restaurant vanaf morgen gewoon een week gesloten is i.v.m. het TET feest.3

Wat gaan jullie dan zoal doen? Feesten en drinken een hele week lang.
En weer naar de Beachclub. Op de stranden zitten tegen de avond vrouwtjes met grote pannen en stoken vuurtjes, je kunt bij hun grote kreeften, krabben en garnalen eten die net uit zee komen. Ook lopen er vrouwen rond waarbij je je kunt laten masseren. Maar niet zo charmant en aantrekkelijk als in Thailand. Ze dragen schoenen, sokken , lange broeken , lange jassen , handschoenen , een monddoek voor en het bekende punthoedje. Het is dus moeilijk om de straatveegster en de masseuse van elkaar te onderschijden.
Men komt voorbij met soepen, sigaretten en dozen vol kopieën van de Lonely Planet van alle Landen. Ze worden hier massaal gekopieerd , maar alle negatieve stukjes over Vietnam worden hierin niet meegenomen. Een Planet kost +/ 3 euro.
Het zijn dus lekkere luierdagen. Op straat komen er steeds meer lampen en verlichtingsbomen bij , op elke hoek staat men speciaal voor Nieuwjaar grote gele planten (Chrysanten en gele pruimenbloesem) en speciale boompjes te verkopen. Hoe meer je er voor de deur hebt staan hoe beter het is.
Nog even een toertje met de scooter door de verlichtte straten gemaakt samen met nog ongeveer 5000 andere scooters. Soms zitten er hele gezinnen op zo,n ding en de kindertjes zitten gewoon klem tussen Pa en Ma of voor op het stuur. TÜV gekeurde stoeltjes daar heeft men hier nog niet van gehoord. Pa en Ma dragen een helm en de kinderen hooguit een mutsje.
Morgenvroeg gaan we om 8.30 uur met de bus naar MUI NE ( busritje 6 uur) daar hebben we een huisje gehuurd aan het strand.