VIETNAM 2010

MEKONG DELTA en DE TUNNELS .....

7-02-2010 SAIGON.

MEKONG DELTA en DE TUNNELS
Na een busrit van ongeveer 6 uur zijn we in Saigon ( Ho Chi Min City) aangekomen en we werden meteen in het Backpacker centrum van Saigon losgelaten.
Het lijkt net Kho San Road in Bangkok, allerlei restaurantjes en reisbureautjes. Alleen maar buitenlanders.
Daar sta je dan tussen 8 miljoen inwoners waarvan er 4 miljoen een scooter hebben, en dat merk je !! Ze scheuren door de straten en het is weer een hels karwei om de straat over te steken.
Op elke hoek staat dan ook een mannetje met een compressor en een gereedschapskist om je banden op te pompen of een reparatie uit te voeren.
Omdat we naar ons van te voren geboekte hotel moesten namen we niet de eerste de beste taxi maar liepen even uit de wijk.
De eerste Taxi vroeg 150.000 dong , maar we werden uiteindelijk voor de deur van ons Hotel afgezet voor 30.0000 dong.
Prachthotel met alles er op en eraan. Vriendelijk personeel en een kamer om te zoenen en dan te bedenken dat we 60 Dollar betalen voor 5 nachten.
We hebben ons lekker gedoucht en hebben de buurt verkend en heerlijk gegeten,
Bij SINH CAFE hebben we meteen 2 tours geboekt.
18 februari naar de CAO DAI Tempels en naar de CUCHI tunnels.
19 februari een trip naar de Mekong delta.
17 februari zijn we te voet om 7.30 uur naar het Museum van de oorlogs misdaden tegen Vietnam.
Onderweg in de parken doen heel veel mensen hun ochtend gymnastiek Tai Tji.
Naarmate onze reis vorderde kwamen er toch meer herinneringen boven van de Vietnam oorlog en in dit museum kwam de omvang hiervan duidelijk in beeld.
Buiten stonden allerlei vliegtuigen en ook de Amerikaanse helikopters die we nog wel kennen van de beelden op TV toen de laatste Amerikanen bij de Ambassade werden weggehaald. Wapentuig zegt ons niet zoveel maar het was toch wel ff interessant.
Binnen een aaneenschakeling van gruwelbeelden van tijdens en na de oorlog.
Je kreeg een goed beeld wat zich hier heeft afgespeeld.

Gruwel

Noodkreet

Vooral het Agent Orange gift dat over het hele land werd gegooid maakte indruk.
Hele stukken land en zijn bewoners werden in één klap vergiftigd en tot op de dag van heden worden er nog verminkte kinderen geboren.

Protesten in alle landen , dus ook Nederland

De welbekende Foto

Ze staken niets onder stoelen of banken ze lieten alles zien. ( soms niet om aan te zien de gruwelijke foto's van kinderen en volwassenen).
Moeders met kinderen op de vlucht voor bombardementen en dorpen die in brand werden gestoken.
Gruwelijke beelden van Amerikanen die stukken lichaam waar nog een stuk hoofd aan hing als trofee toonden.
Foetussen op sterk water , de een met een groot waterhoofd en ook een misvormde Siamese tweeling.
Later op straat zagen we bij toeval kinderen met dit soort afwijkingen in een rolstoel zitten.
Je ziet hier sowieso veel mensen die een lichaamsdeel missen of helemaal misvormt zijn.
Het was indrukwekkend en we ware er niet vrolijker van geworden.
Daarna naar het bekende REX Hotel gereden met de taxi ( het is weer heet) 'De verslaggevers en Amerikaanse officieren van de oorlog waren in dit hotel gehuisvest.
Op de dak van het Hotel heb je een mooi uitzicht, en vooral nu omdat alles versierd is met zeeën van bloemen voor het Tet feest, ( we hebben trouwens beide een lamme arm van het telkens Happy New year wensen.
We kwamen nog een oude gitarist tegen waar we nog een tijdje mee gebabbeld en gelachen hebben.
Toen naar onze kamer waar we in verband net de hitte letterlijk gewacht hebben op de zonsondergang voor we ons weer op straat begaven.
S’avonds was er een groot feest waar we nog heen zijn geweest ( nog altijd TET-feest)
We waren de enigste buitenlanders en hadden veel bekijks en iedereen staarde ons maar aan.
S’avonds tik tik geluiden op de slaapkamer , Ria stond net onder de douche en ik lag al op bed.
Er zat een Vleermuis onder de glaskap van onze plafondverlichting waarvan ik dacht toen ik hem al de dag tevoren gezien had dat hij dood was maar nu was hij was zich ff aan het uitstrekken. Gelukkig ging hij rustig zitten en maakte geen geluid meer toen Ria van de douche kwam en ze zag hem ook niet zitten. Ik heb Ria niks verteld om chaos te vermijden en we zijn rustig gaan slapen.
In de ochtend aan Ria verteld dat we bezoek hadden van dat beest en ze was blij dat ik niks gezegd had anders had ze de hele nacht niet geslapen. Het personeel zou hem wel vangen later die dag.
Maar hij zat er s’avonds nog omdat ze hem niet hadden zien zitten , de jongens van het Hotel hebben hem toen als nog gevangen en buiten los gelaten en de rust in huis was wedergekeerd .

18-02-2010
Naar de CAO DAI Tempels en naar de CUCHI tunnels..
Om 8 uur stonden we bij Sihn cafe om in onze bus te stappen en dat was nog een hele klus. Er stonden tientallen bussen die naar diverse bestemmingen gingen en dat met ronkende motoren in een eng straatje.
Uiteindelijk konden we tegen 8.45 uur instappen om aan onze tour van 120 Km te beginnen naar de tempel van CAO DAI.

De Cao Dai is een vrij jonge religie van 1926. De stichter, Ngo Van Chieu, beweerde openbaringen te hebben gekregen van Cao Dai of Hoogste Godheid. Zijn godsdienst is een vermenging van alle bestaande godsdiensten. Er zitten stukjes buddhisme en christianisme, confucianisme, hinduïsme, daoïsme, islam en zelfs judaïsme in. Heiligen van deze kerk zijn onder meer… Jeanne d’Arc, Wladimir Iljitsj (Lenin), Victor Hugo, René Descartes en William Shakespeare!

Een tempel die heel kleurrijk versierd is en in onze begrippen kitscherig is. Je ziet hem van verre al liggen .Het lijkt een beetje op Disney World.

CAO DAI Tempels

Er zijn 4 diensten per dag, om de zes uur. Voor de dienst mag je rondlopen in de tempel en alles wat je wilt fotograferen. Even voor 12 uur wordt de begane grond ontruimd en om twaalf uur begint de 'dienst'. Toeschouwers kunnen boven op de galerijen langs de hele lengte van de tempel alles volgen. Er speelt een orkestje op de achterste galerij, er is een vrouwenkoortje en beneden nemen de leden hun plaatsen in. Het gaat allemaal heel rustig en traag. iedereen loopt keurig in de rij in de maat en gaat tegelijkertijd zitten. Alle geloven nemen deel , bidden samen en zingen.

De geloven waren onderverdeeld in 4 kleuren, rood, geel, blauwen, wit.
De mensen hangen het Caodaiisme aan. Het is een combinatie van diverse geloven: Buddisme, Confucianisme,Taoïsme, Christendom en islam. Alles gaat hier dus vredig met elkaar om.
Ze waren van jong tot stokoud en moesten soms zelfs de trapjes opgeholpen worden.
De ceremonie was erg indrukwekkend.

Naar de tunnels:
De ondergrondse tunnels van Cu Chi . Deze tunnels liggen 35 kilometer ten noordwesten van Ho Chi minh stad en tijdens de Vietnamoorlog vormde dit 265 kilometer lange gangenstelsel een grote Vietcongbasis. Er lagen hier commandoposten, veldhospitalen, wapenfabrieken, keukens, leslokalen en woonkwartieren van de Vietcong. Naast een schuilplek werden de tunnels ook gebruikt om de Amerikanen onverwachts aan te kunnen vallen. Er zijn destijds ook veel nepingangen en valkuilen gebouwd om de vijand te misleiden.
Na een rit van ongeveer een uur kwamen we bij de CU CHI Tunnels aan.
We kregen een rondleiding door een stuk bos vol met verborgen ingangen naar de ondergrondse tunnels die 265 km lang zijn .
De Amerikanen die de tunnels niet konden ontdekken gooiden als wanhoop tonnen ontbladeringsmiddelen, benzine en napalm boven de reisvelden en plantages om zo het gebied in een woestijn te laten veranderen. Nu nog steeds zijn hele gedeeltes kaal en vergiftigd.
Ook liet men ons allerlei wapens en valkuilen zien die heel vernuftig en luguber waren.
Maar ja wat is een valkuil t.o.v. een bombardement?
Ook kregen we nog een propagandafilm te zien uit de jaren 70.
Een gedeelte van de tunnels was aangepast voor de bezoekers en je kon door een stuk lopen van 100 meter. Ton heeft nog een poging gewaagd maar er dan toch maar van afgezien omdat het wel erg eng was en gedeeltes moest kruipen.

TE DIK

Een demonstratie van de originele tunnel liet zien dat de echte tunnel wel heel erg smal was , Maatje Vietnamees.
We hadden die dag een heel leuke gids: Mister SON. Mister Son deed het echt leuk en had echt hart voor de zaak en Mister SON maakte graag een Vietnamees grapje.
De groep was ook gemêleerd en bestond wel uit 15 nationaliteiten waaronder ook de USA.!!
Er was ook een schietbaan waar je voor 300.000 dong met een mitrailleur 10 schoten mocht lossen, niet leuk dus en wie vond het wel leuk en ging schieten : DE JANKEES.

rijstplukkertje
Rijstpotertje

19-02-2010
Een trip naar de Mekong delta.
8 uur vertrokken naar de Mekong Delta waar we een rivier tocht hebben gedaan en een floating Market hebben gezien. . In Cai Be stapten we over op een kleine boot en begon onze tocht over de Mekong Delta. Onze lunch kregen we op Vinh Long Island waar we eerlijk gegeten hebben in een restaurant aan het water.Dit was een leuke locatie waar nog een Vietnamese groep muziek maakte om de muskieten te verdrijven want het was niet om aan te horen.Ook nog op een eilandje geweest met het dagelijks leven in kleine dorpjes waar veel aan bijen teelt gedaan werd en het maken van rijstvelletjes om later je eigen"springrolls "van te maken. Er zaten overal Hanen in kooien om opgefokt te worden voor de vechtsport.

20-02-2010 .
Onze laatste dag in Saigon.
We zitten nu aan ons laatste ontbijt in het zonnetje.
De laatste dagen in Saigon hebben we nog veel ondernomen, we zijn in een heel andere buurt terecht gekomen waar het heel gezellig was. Er is heel veel achtergebleven van de Franse periode en we hebben dan ook een copy van de Notre Dame bezocht. Hij leek er wel op maar dan wat meer uitgekleed. Ook het postkantoor in Franse stijl (gare du Nord copy) was heel mooi.
Lekker ontbijten met Franse broodjes.
Prachtige avenue met mooie verlichting en overal bloemen en planten.Maar ook enor,e vervuiling door het verkeer m.n Scooters.

Op straat lekker gegeten en boven op het terras van Hotel Rex koffie gedronken met live muziek van een Thaise Flamingo Band, ( net echt ha ha )
We kwamen op een gegeven moment in een straat met veel kapsalons en ik wilde me nog ff laten scheren.
In elke kapsalon zaten wel 6 schaars geklede popjes in minirokjes.
Toen we binnen wilden werd de deur vriendelijk geopend en bij binnenkomst sprongen ze allemaal op en het zag er uit alsof ik het voor het uitzoeken had.
Uiteindelijk werd ik geschoren door een man ( niet mijn eigen keuze ) en de meisjes gingen weer netjes zitten met hun beentjes over elkaar.
Toen we weg gingen werden we vriendelijk uitgezwaaid.
S'morgens vertrokken van een heel modern vliegveld van Saigon. Een voorspoedige vlucht van 5 kwartier en toen stonden we weer in de heksenketel Bangkok.
Wel rustiger dan SAIGON met al zijn getoeter.
Ons hotel is weer prima en we zijn meteen weer de stad in gegaan omdat het voor Ria SHOPPINGTIME is.

Shopping Time

En natuurlijk hebben wij ons weer 1 uur lang lekker laten Masseren op Koh san Road.
Vannacht vertrekken we om 03.30 uur naar de luchthaven.. Dus we gaan er nu nog ff van genieten.
We hebben een geweldige reis gemaakt, gelukkig zonder ziek zijn of pech.
Alles hebben we op eigen houtje gedaan en alles is ook buiten verwachting prima verlopen.
We zijn nu wel een beetje op maar wel voldaan. Bussen , Boten Treinen en Hotels alles was oké.
Een fantastisch land met heel fijne mensen, nog niet zo toeristisch, vaak handen en voeten werk om te communiceren maar dat maakt