Motorvakantie Griekenland 1992.. | ![]() |
Ik ben dat jaar op een andere manier gegaan dan ooit te voren n.l. met mijn motor: Mijn Honda Rebel CMX 450 c. 10. Juni.Om 7 uur in de ochtend vertrokken vanuit Landgraaf, om 3uur s'middags in Bazel aan gekomen. Het is ongeveer 600 km tot aan de Zwitserse grens.
11 juni:
Via Milaan in Pisa aangekomen.
Waarom staat de toren scheef?
Op 100 meter afstand mijn Motor geparkeerd die binnen een minuut omringd was door allerlei voetbalfanachtige zakkenrollers. Nadat ik een paar foto's genomen had van dat prachtige gebouw, moest ik ook nog even op de motor van een Nederlands echtpaar passen omdat zij bang waren dat ze te voet naar huis moesten als ze klaar waren met het maken van hun videoreportage. Ik heb nog even 300.000 lire uitgeschreven en ben eigenlijk een beetje te hard gaan rijden om de nachtboot in Ancona nog te kunnen bereiken.
Men probeerde me zo snel mogelijk aan boord te loodsen, maar van dat gestreste gedoe moest ik niet veel hebben. In de inscheepkantoren kreeg ik te horen dat er,1 uur later nog een schip vertrok. Nadat ik 122.000 lire betaald had (enkeltje) ging ik aan boord. Daar kon ik me lekker warm douchen en schone kleren aan trekken heerlijk! Eindelijk warm en een gewone toerist aan boord. Vrijdag 12 juni.Vandaag is de voetbalwedstrijd Nederland-Schotland in de W.K poule.
Lekker geslapen op de boot, voetbal gekeken, gegeten en de motor gepoetst en gecontroleerd op het benedendek. Zaterdag 13juni.De hele dag rustig over het eiland gereden om de boel eens te verkennen en te zien waar ik was en om te zien of mijn vooroordeel dat ik van Corfu had wel klopte. Tot in de kleinste gehuchten geweest over spekgladde wegen omdat op dat moment de olijven geoogst werden.(3 keer per jaar). Prachtige foto's gemaakt in dorpjes die eigenlijk alleen bevolkt werden door inteeltfiguren, iedereen leek dezelfde neus en dezelfde oren te hebben. Liapades was onder andere een fijn dorpje. Een kamer genomen in BENITSES een dorpje vlak onder Corfustad. Een hele nette kamer met keukentje en aparte badkamer, zelfs een wasplaats in de tuin voor mijn Rebbel. Als ik opstond en eventjes een shagje ging roken in de tuin onder de vijgenboom dan had de huisbaas zijn vrouw al de opdracht om koffie te serveren gegeven. Maandag 15juni.
Corfu stad Dan de boot op!
Nog enkele kilometers en ik ben in ATHENE. ik zie al van ver de ACROPOLIS en de LYKABETTOS liggen.
Eerst even een bezoekje brengen aan Glifada, waar het gezellig en rustig is, ten minste als je er geen hekel aan hebt dat er om de 2 minuten een vliegtuig over je hoofd raast op een hoogte van enkele meters, dat plaatsje ken ik maar al te goed omdat ik hier mijn eerste Griekenland vakantie op de Camping gelegen heb en ik me natuurlijk doodschrok toen het eerste vliegtuig over mijn tent vloog. Nadat ik van de schrik bekomen was heb ik een half uur liggen
Op de luchthaven 35000 drs gewisseld. In de haven was er dus ook een staking omdat de Griekse reders zich verzetten tegen de komst van andere Europese rederijen die hun wel eens hun boterham zouden kunnen afpakken. Volgens de informatie van de Ticketoffices zou er echt geen boot gaan en dat waarschijnlijk de hele week niet.
in de loop van de dag zou aankomen die wel naar een van de eilanden zou varen. Dus de hele dag naar het water turen om te kijken of de boot al kwam. Het was dan ook een enorme opluchting toen de boot uit de haven van PIREAS vertrok, onder luid protest van de andere schippers omdat men niet solidair was. 17juni. 23juni.
Eerst nog even koffie in Agios Nicolaos gedronken. Kamer genomen direct in het centrum van Elounda, vroeg naar bed want ik was behoorlijk moe, en dat bleek wel want de dag er na was ik pas om 10 uur wakker en dat is dan wel echt uitzonderlijk voor Ton.
S' middags naar het terras om een hapje te eten en wie kom ik daar tegen een stelletje dat tegenover mij in Landgraaf woont. Zo zie hoe klein de wereld is. Gezellig mee gekletst samen koffie gedronken en een pizza gegeten.
|
![]() |
Vanmorgen de vlindervallei bezocht op Paros en naar NAOUSSA geweest, een van de meest schitterende plaatsjes van paros. Het is op dit moment 42 graden!! In de vlindervallei geen vlinder te zien en daarbuiten stikte het ervan.
Ook de muggen gaan mij irriteren ik zit dan ook hartstikke vol met bulten en mijn enkels zijn gezwollen.
In de haven lekker gegeten want straks krijg ik de boot naar mijn favoriete eiland en thuishaven NAXOS.
27juni.
Vanmorgen in Naxos aangekomen met de Agia Gallini, Drs 2000.
![]() |
De hele dag met de motor over het eiland getourd tot 5 uur.
O.a. in Appollon geweest waar ik nog gesproken heb met Hollanders die met hun Honda Shadow onderweg waren. Onderweg nog gestopt om te eten langs de weg. Ik voelde me aangetrokken door een werkelijk schitterend terrasje waarvan ik het idee had dat het er wel lekker eten zou zijn. Helaas het was nu dan ook de tweede keer dat ik me vergistte want het was dezelfde oude vrouw met dezelfde rotzooi als een paar jaar geleden, een grote pan vol met allerlei kip, konijn of kraaiachtigen onderdelen die, als je al zag meteen aan de honden wilde voeren. Ben nog even gaan kijken naar het onvoltooide beeld dat ergens in de struiken ligt.
Ik heb op dezelfde route enkele jaren geleden met een gehuurde bromfiets nog een lekke band hadden gekregen en de nodige kilometers hebben moeten lopen.
Ik was doodop toen ik weer in Naxoscentrum aan kwam, want de weg in het noorden van het eiland is echt een crime, vol met gaten en brokstukken. Ik heb nog lekker gegeten bij het ventje met de manke poot en het toilet dat ergens boven is waar het altijd zo snikheet is. Daarna ben ik lekker naar mijn kamer (in de buurt van de wasserette). En na een douche lekker onder de lakens gegaan.
28 Juni.
Vandaag de zuidkant van het eiland gedaan, vooral de afgelegen strandjes(moeilijk te bereiken). en de kleine dorpjes, Ik heb dan ook nog een heerlijke yoghurt gegeten, krantje gelezen en de kaart doorgenomen voor het vaste land.
![]() |
29 juni.
Vanmorgen eerst loodvrije benzine getankt (op het nippertje, want de benzinewagen was al 2 dagen niet geweest, maar die vent had nog een paar liter voor me).
In de haven breakfast nr.4 BAH. Daarna naar het strand waar een lelijke wind stond. Gepraat met de Griek die een terras heeft aan het strand, hij is getrouwd geweest met een Amsterdamse en was erg onder de indruk van mijn motor, zelf had hij een cross-bike die als blikvanger op het terras stond.
Hij was eigenlijk een grote fantast maar ja toch als je daar zo zit is het ook wel eens leuk om over allerlei geouwehoer te zwammen.
Hij nam voor mij op het terras enkele cassettebandjes met Griekse muziek op. De Griekse gasten die op een gegeven moment kwamen vragen of hij iets anders van muziek wilde draaien, kregen meteen een uitbrander en de opmerking te horen : D'ont you hear that I'm taping ?
Na dus een heel verhaal over zijn motorolieadviezen te hebben aangehoord en de tapes in ontvangst te hebben genomen ben ik terug naar het haventje gegaan. Ik had ook behoorlijke hoofdpijn van de wind en de zon.
Vandaag was de laatste dag op de eilanden want vanavond krijg om tien uur de boot naar Pireus
30 juni.
Op de boot naar Athene jongen uit Argentinië getroffen, hij reisde door heel Griekenland en verdiende de kost door het zelf maken van prachtige houten kompasjes te maken.
Op de boot heb ik hoofdzakelijk gerust en geslapen omdat ik weet dat er nog een hele ruk op mij te wachten staat.
Ik ben meteen in Pireus vertrokken naar de KALAMBAKA kloosters.
![]() |
Hier wilde ik altijd wel eens naar toe en nadat een Duitse motorrijder me foto's had laten zien en vertelde dat het echt de moeite waard was om hiervoor een paar honderd kilometer voor om te rijden heb ik besloten om het dit jaar maar te doen.
Echt de moeite waard, wat is dat schitterend al die metershoge zuilen regelrecht de lucht in en daarbovenop die prachtige kloosters. Tussen de zuilen door vlogen of beter gezegd zweefden roofvogels, en ik cirkelde tussen die zuilen door met mijn machine. Dit is nu echt motorvakantie ik voel me de koning te rijk. Ik weet dat als ik dit aan iemand vertel dat ik dat nooit kan overbrengen hoe mooi het is ook niet met foto's erbij, want dit is niet te filmen.
Het enige nadeel was dat het die dag regende, ja je leest het goed het regende.
Ook de mensen zijn hier iets stugger en kouder, maar ja we gaan richting noorden richting Joegoslavië, waar het op dit moment spannend is i.v.m. de oorlog.
Nadat ik genoten had van de Kalambaka op weg naar Igoumenitsa.
Hoog door de bergen( sneeuwmeetpunten gezien) echt onherbergzaam gebied je kwam geen mens tegen en alle terrasjes langs de weg waren pover uitgerust en er hing een beetje communistische sfeer, maar ja hier is het voor de bevolking echt iedere dag overleven.
In de bergen was het erg koud ik heb weer met al mijn motorkleding aan moeten rijden, en in een uur tijd toen ik dus via haarspeldbochten aan het afdalen was werd het alsmaar heter en heter met als resultaat dat het in Igoumenitsa weer rond de 38 graden was.
1juli.
In Igoumenitsa. de boot genomen naar CORFU en daar heb ik dus echt een dag lekker uitgerust en de motor voorbereid voor de terugweg. Vanavond krijg ik vanuit hier de boot naar Ancona om 22.30 uur kosten 18500 Drs. De resterende tijd op Corfu gevuld met een complete rondrit over het eiland.
Op de boot gegeten en me lekker verzorgt, Met enkele Duitsers met motoren tot diep in de nacht gekletst.
2juli.
Om 8 uur ontbijtje genomen en wat doe je dan op een dergelijk schip wat rondslenteren en wat eten. Het gaat toch echt wel lang trekken 24 uur op een dergelijk schip met alleen maar zee.
In het vervolg toch maar een boot s'morgens zien te krijgen.
Om 8 uur in ANCONA aangekomen en alleen maar rijden, rijden, rijden.
![]() |
![]() |
In Italië prachtige zonnebloemvelden gezien
Maar ik vertrouw hier niemand ( er lopen vaak heel rare figuren rond op de parkings) dus doorrijden maar. In Zwitserland was het erg koud.
In DUITSLAND af en toe een slaapaanval gekregen.(nu is Duitsland so wie so slaapverwekkend). Maar ik begon nu toch wel echt moe te worden en het zonnetje kwam doorzetten.
Op een bank bij een RASTSTAETTE in het zonnetje in slaap gevallen. Zeker een uur geslapen met de sleutel op het contact . Nog ff op de tanden bijten om de laatste 400 km veilig uit te rijden en dan zit mijn eerste motorreis er op. Er zouden er nog meerderen volgen o.a. Griekenland Israel en Jordanië.
Het voordeel van een lange motorreis is dat je er voortdurend aan herinnerd wordt dat je billen hebt en die ook voelt als je er maar lang genoeg op zit....
3 juli. 1992. KEIKAPOT MAAR GEZOND WEER THUIS